Skillnaden mellan ett par jeans och en bostad är kanske inte så stor trots allt.
Filosofie doktor i Sociologi, fil.kand i Kulturgeografi, författare till flera böcker om mode, stil och identitetsfrågor – allvarligt, vad gör du i byggbranschen?
Frågan kommer då och då. Jag blir både förvånad och inte. Det är ju inte samma sak att köpa bostad som att köpa sig ett par nya brallor! Eller?
”-Jag kände direkt, här kommer jag att trivas”, eller ”- där skulle jag aldrig kunna bo”. Jag är nästan säker på att du hört något liknande, kanske till och med tänkt eller sagt saker i stil med ovanstående uttalanden.
En bostad är mer än bara en bostad
En bostad är väldigt mycket mer än tak över huvudet. Det handlar mer än vad vi kanske vill medge om smak och identitet. Kanske väldigt mycket om vem du vill vara, eller vad du hoppas att dina barn ska bli. Bostaden är en livstilsmarkör. En del av fler andra sociala markörer där allt från val av semesterdestination och bilmodell till just märke på brallorna ingår i en mer eller mindre medveten strategi för att presentera sig för andra. Naturligtvis står just du över detta. Men din granne, kollega eller vän har som du mycket väl vet inte genomskådat konsumtionssamhällets tvångsmekanismer.
Byggherren måste känna till berättelserna för området
Den byggherre som inte har koll på hur människor förhåller sig till konsumtion, stil, smak eller andra kulturella praktiker kan riskera att helt enkelt bygga fel. I värsta fall skapas en känsla av –”där skulle jag aldrig kunna bo” istället för –”dit vill jag flytta”. Det handlar kanske inte ens om själva huset. Det kan vara namnet på området, relationen till andra saker i närheten eller områdets historik. Sådant som kan skapas utan verktyg. Berättelser helt enkelt. Det som områden med många gånger obegripligt höga kvadratmeterpriser har mer av än andra.
Varje människa är unik men det gäller inte när vi ingår i en grupp. Särskilt inte då olika sociala grupper förhåller sig olika till stil, trend och konsumtion. Som sociolog och kulturgeograf med ett specialintresse för dessa frågor tillför jag Property People kunskap om detta. Jag kan peka på vad som skulle kunna få ett område att likna ett par brallor. För det är inte bomullstråden du, din sambo, barn eller vän köper när du eller någon annan köper ett par jeans. Det är det som finns mellan trådarna, det som tillförts plagget i form av en berättelse. Det som manifesteras genom varumärket. Sådant kan vi skapa, även för ett bostadsområde. Skillnaden mellan ett par jeans och en bostad kanske inte är så stor trots allt. Jo, jeansen provar vi i regel innan köp. Bostaden köper vi nästan uteslutande på känsla.